Stihl Connected pilot & review

Taken, planning en onderhoud zichtbaar in één machineplatform

STIHL Connected brengt mens en machine samen

Enkele jaren geleden waren er de eerste plannen voor onze eigen Machinepark (iOS/Android) app. Het idee: machines worden uitgerust met een QR-code die via een telefoon communiceert met een online machine portal. Ook STIHL biedt nu een optie met een app aan: het STIHL Connected-concept.

Doelstelling is inzicht krijgen in de onderhoudsstatus en het aantal werkuren dat een machine heeft gedraaid. Het systeem kan daarnaast ook in andere merken en machines worden geïntegreerd. Gezien onze kennis en ervaring met onze eigen machinepark app is Poel een van de eerste bedrijven in Nederland die een pilot mocht uitvoeren met dit systeem.

Hoeveel machines van welk type hebben we precies, hoe vaak worden die ingezet en wanneer moet er onderhoud worden ingepland? Allemaal vragen die in de praktijk eigenlijk niet te beantwoorden waren. Met systemen als STIHL Connected en Poel machinepark krijg je hier meer inzage in. Machines en apparaten kunnen daarmee effectiever en dus goedkoper worden ingezet. In deze blog meer uitleg over het STIHL Connected-systeem.

STIHL Connected bestaat uit vier centrale bouwstenen: een smart connector, de STIHL-app, de STIHL gegevens cloud en het STIHL Connect Pro-portaal.

De connector is eenvoudig te installeren op elke machine met een motor. Het is een klein kastje met nog geen 5 cm doorsnede en te koop voor minder dan 20 euro. Door middel van bluetooth stuurt de sensor gegevens van de machine door naar een smartphone of tablet. Via de STIHL-app, die verbonden is met de STIHL-connector, krijg je heel eenvoudig een digitaal overzicht van de machinegegevens en kun je het machinegebruik beter plannen en documenteren. Je kunt ook zien waar een machine of een bepaald gereedschap is ingezet. Ook onderweg kunnen gebruikers eenvoudig informatie over een machine inwinnen via het onderdeel ‘Mijn STIHL’ in de STIHL-app.

Connect pro

Met het STIHL Connect Pro- portaal kunnen krijgen Machineparkbeheerders via hun computer of laptop in één oogopslag te zien welke machines zij in beheer hebben, waar deze allemaal zijn ingezet en welk onderhoud nodig is. Met behulp van dit portaal kan de machinebeheerder of werkvoorbereider ook machines inplannen voor uit te voeren taken.

STIHL cloud

De STIHL gegevens cloud is het centrale gegevensknooppunt van STIHL connected. Uiteraard zijn alle machinegegevens die ontvangen worden, onderworpen aan de voorschriften betreffende de gegevensbescherming en worden ze op een vertrouwelijke manier verwerkt en veilig opgeslagen.

De pilot: Alle info keurig gebundeld in een klein kastje  
In juni 2018 hebben wij de gemeente Apeldoorn, stadsdeel Noord benaderd en gevraagd of ze openstonden voor een pilot. Stadsdeel Noord was op dat moment al aan het overstappen van hand gedragen benzine aangedreven gereedschappen naar accu aangedreven gereedschappen.

Aart van den Berg, uitvoerder van de dienst Beheer en Onderhoud van de gemeente Apeldoorn, is een enorme voor- stander van accugereedschappen en daar horen instrumenten als de STIHL-connector ook bij, vindt hij. De pilot werd gestart met het plaatsen van connectoren op bosmaaiers, motorzagen, bladblazers en heggenscharen. In totaal zijn er nu vijftig machines in Apeldoorn uitgerust met deze connectoren.

Quote Aart van de Berg:
‘In het groen zijn we wat behoudend, maar dit soort dingen moeten doorgang vinden'

‘Je kunt veel verschillende dingen uit het systeem halen’, vertelt Van de Berg. ‘Onze arbo-collega vraagt bijvoorbeeld weleens hoeveel trillingen een bepaalde machine geeft of hoe zwaar hij is. Dit soort technische gegevens moet je normaal allemaal opzoeken. Nu kun je ze allemaal uit het systeem halen. Ons gaat het er vooral om hoeveel machines we werkelijk nodig hebben, want er zijn misschien ook wel machines bij die bijna geen draaiuren hebben. Via het systeem kun je daar uitstekend achter komen. Alle info is keurig gebundeld in een klein kastje.’

STIHL connected portaal machinebeheer

Seintje op laptop

De STIHL-app kan worden uitgelezen door zijn collega die alle dagen in de werkplaats is, door STIHL zelf natuurlijk en door de dealer. Van den Berg heeft de app ook, en daarnaast nog twee personen. Meer mensen hoeven die volgens hem ook niet te hebben. Deze app geeft de machinebeheerder telkens een seintje op zijn laptop. Bijvoorbeeld: kijk bij deze bladblazer even of de blaasmond nog schoon is, of dat het vliegwiel moet worden gecontroleerd. Heel gerichte vragen, dus, over onderhoud dat intern in de eigen werkplaats kan worden uitgevoerd. ‘Ook als er groot onderhoud nodig is, krijgt de machinebeheerder een seintje: “Let op: deze machine moet naar de dealer voor onderhoud.” Met één druk op de knop kan de dealer ons laten weten dat bepaalde serienummers gecontroleerd moeten worden. Wij weten dan direct om welke machines het gaat en wat eraan moet gebeuren om ze weer snel ‘up and running’ te krijgen.’

Duurzaam en efficiënt

Straks wordt met Poel bekeken wat er verder gaat gebeuren. Hoogstwaarschijnlijk wordt de pilot verder uitgebouwd en zal er een connector op iedere nieuwe machine komen.

Zo’n connector geeft een goed beeld van wat er nodig is, vindt Van den Berg. ‘We hebben nu zo’n dertig bosmaaiers, maar misschien hebben we er maar twintig nodig. Dat kan natuurlijk. En we lopen nooit meer achter met keuringen en onderhoud, want dat geeft die app op de connector aan. Dit zijn echt allemaal voordelen. Alle technische details staan erin; dat kan niet misgaan. Je moet de mensen wel een beetje meenemen, want het is toch iets nieuws. Ik heb ook echt benadrukt dat de STIHL-app geen track & trace is. De gemeente Apeldoorn wilde dit niet vanwege de privacy van de medewerkers.’

Beheer en Onderhoud gaat volgend jaar naar een heel nieuw gebouw, waar ook meer dan zeshonderd zonnepanelen op het dak komen. ‘We willen dan zoveel mogelijk gereedschap op accu hebben. Dat gaat tot nu toe prima. Zelfs de stratenmakers willen doorslijpers op accu hebben. En met STIHL Connected erbij werken we niet alleen duurzaam, maar ook efficiënt. We zijn er erg blij mee. Stilstand is achteruitgang. In het groen zijn we altijd een beetje behoudend, maar dit soort dingen moeten toch doorgaan.’

Quote Aart van de Berg:
‘Nieuwe machines zien we graag met dit systeem uitgerust’

Merendeel op de STIHL-accuproducten

Voor het algemene onderhoudswerk gebruikt stadsdeel Noord nu voor negentig procent machines op accu. Toen de gemeente Apeldoorn hoorde van het STIHL Connected-systeem, werd men daar volgens Wiljo van Essen, bedrijfsleider van Poel Apeldoorn, zichtbaar enthousiast om dat als een van de eersten in Nederland te gaan gebruiken. Zo konden ze het management laten zien dat benzinemachines minder gebruikt gaan worden dan accumachines.

STIHL connected machinebeheer overzicht

‘Het grote voordeel voor de machinebeheerder van de gemeente Apeldoorn is dat hij nu kan zien welke machines en apparaten er in het magazijn aanwezig zijn. Ook kan hij via de app heel gemakkelijk de handleidingen van de machines opvragen en inzichtelijk krijgen hoe zijn machines worden gebruikt en hoe de machinevloot beter beheerd kan worden.

’Twee machines van een ander merk werden ook uitgerust met de STIHL-connector. Zo is ook bij deze machines te zien hoeveel draaiuren ze gemaakt hebben. ‘Dat was voor Apeldoorn interessant’, vervolgt Van Essen. ‘Een grote grasmaaier gaf wat problemen. Door de pilot was te zien bij hoeveel draaiuren die problemen zich voordeden.’

Continu uitlezen

Begin augustus toog iemand van de ontwikkelingsafdeling van STIHL samen met Van Essen naar Apeldoorn-Noord met als doel om van de gebruikers te horen hoe ze de app gebruiken en waar de verbeterpunten zitten.

Van Essen: ‘De mensen vonden het prettig om zo dicht op de gebruikers te zitten en om hen een zo goed mogelijk product te kunnen bieden. Als dealer luister je naar wat je klant belangrijk vindt. Zo wilden de gebruikers de machines het liefst continu kunnen uitlezen: dat de sensor meteen de data van de machine synchroniseert als een gebruiker erlangs loopt met de app. Hierin zijn inmiddels al wat stappen gezet; zo komen we steeds een stap verder. Het is in Apeldoorn begonnen als pilot, maar inmiddels willen ze alle nieuwe machines graag met dit systeem uitrusten.’

Dit is een bijgewerkte versie van de blog die eerder verschenen is in Stad & Groen